tisdag 19 november 2013

Bamboo Bay och Loy Krathong

I söndags hade vi en supermysig dag! På förmiddagen åkte vi till Bamboo Bay, som ligger långt söder ut på Koh Lanta, för lite  strandhäng, snorkling och bad.

Det var verkligen fint där med potatismjölsliknande ljus sand och klart, härligt vatten. Tyvärr hade tidvattnet börjat gå ner så det var lite klippor och sten på en del av stranden.

Men längst söderut på stranden var det helt fritt från klippor och sten, så där badade vi och det var nog det bästa badstället hittills på vår resa.

Vi käkade en lunch på en av få restauranger på den lilla stranden och maten var riktigt god.

Båda generationerna mammor beställde in friterade grönsaker vilket båda såg gott ut och smakade bra!

Morfar Lars fick dessvärre något att bita i då hans röda curry var på tok för kryddstark.

Lilla plutten har blivit bästa kompis med mormor under de senaste dagarna vilket är både roligt och skönt. Hennes föräldrar ser fram emot att kunna få någon kväll på tu man hand nu när barnvaktsfrågan verkar vara löst för de kommande två veckorna.

Efter maten intog vissa av oss ryggläge och dyrkade solen så mycket som det bara gick.

Pappan å sin sida hängde med barnen  i skuggan i loungehörnan på restaurangen.

Efter ett par timmar på stranden åkte vi vidare till Lanta Old Town som ligger på den sydöstra delen av ön. Där firades högtiden Loy Krathong så det var massor med både turister och locals i rörelse.

Barnen svalkade av sig med riktig hemmagjord glass från Two Scoops innan vi vandrade vidare i myllret av människor och marknadsstånd.

Middagen åt vi, och flera andra familjer från de två svenska skolorna, på fiskrestaurangen Fresh. Nellie hittade sina kompisar Ella och Julia med vilka hon lekte i väntan på maten.

Efter mörkrets inbrott var det dags för oss att sjösätta barnens egenhändigt tillverkade Krathonger, ett slags båtar med ljus som är ett slags offergåvor till vattengudarna.

Då det var skoldag nästa dag kunde vi inte vänta in den stora paraden med folk som sjösätter sina krathonger, utan vi vadade ut en bit i vattnet och sjösatte våra fört av alla.

Och i månens sken guppade de ut i havet vilket avslutade en riktigt härlig dag!