tisdag 26 november 2013

Shangri-La Kuala Lumpur - We're in heaven!!!

Idag åkte mamman, pappan och bebisen iväg på en liten storstadssemester, mitt i solsemestern. Vi styrde kosan mot Kuala Lumpur i Malaysia och anledningen är att vi ska se till så att mamma Johanna får ett nytt visum.

Vi slog på stort när vi bokade hotell, vi valde det högst rankade hotellet i KL enligt Tripadvisor, nämligen ultralyxiga Shangri-La!

Det inte utan att vi hade höga förväntningar när taxin från flygplatsen svängde upp och parkerade utanför lobbyn. Men bilarna utanför hotellet visade att vi hade kommit rätt.

Hela lobbyn doftade av blommor och inte undra på det då detta berg med färska liljor mötte oss när vi steg in genom portarna.

Väl på plats i vårt rum hittade vi direkt det vi längtat så länge efter, en nespresso maskin! Det är bara att säga till så kommer housekeepingtjejerna med nya kapslar med Ristretto eller Roma! Härligt!

Vi hittade även ett frukfat och en ask chokladpraliner!

När vi åt lunch i hotellets Sports Bar, vi tog varsin riktigt god sallad, skämdes servitören för att han bara hittade en blå haklapp. För det funkade ju inte, tyckte han, för Lovina är ju tjej! Det var faktiskt lite kul!

Efter lunch tog tjejerna igen sig litegrann efter resan. Det finns en kuddmeny där man kan välja mellan fyra olika kuddtyper, däribland bovete, bolster och skum. Men vi kör på standardkuddar och det funkar hur bra som helst för sängen är den skönaste vi någonsin legat i!

Pappan typ inte igen sig, tvärtom, han gick ner till Shangri-La Health Club. Gymmet är det bästa jag sett på ett hotell, det är väl i klass med vilket SATS-gym som helst! Då det blivit rätt lite gymträning på sistone var det skönt att få kötta lite igen!

Vi har bokat ett Horizon Club paket vilket ger oss tillträde till en Lounge där det alltid serveras snacks och diverse drycker. Mellan 15 och 17 serveras Afternoon Tea vilket bland annat består av en buffé av bakverk och smörgåsar. Vi missade det idag, men vi går säkert dit i morgon.

Däremot missade vi inte Horizon Clubs Happy Hour, som egentligen är hours då det under två timmar mellan 17 och 19 är öppen bar för alla med tillträde till loungen. Antingen serverar man sig själv eller så ber man bartendern blanda ihop någon god cocktail eller häller upp en sjysst konjak.

Det serveras tilltugg också, eller tilltugg och tilltugg förresten, det är en buffé av läckerheter som det bara är att ta för sig av.

Då vi satt där i drygt en timme så blev det faktiskt vår middag! Vi åt sushi, sashimi, laxsallad, briocher och efterrätter! Därtill slank det ner ett par glass gott vin och en mojito till far och en margarita till mor.

Laxsashimin var underbar och vi frossade i oss säkert fem var!

Efter maten satt vi bara och jäste i soffan, så även lilltjejen som förutom sin spaghetti bolognese även hon åt godsaker från buffébordet.

Sedan gick vi och tog en titt på poolområdet. Det känns som att vi kommer hamna där i morgon, särskilt som barnpoolen såg helt perfekt ut för lilla Lovina.

Vi tog en kort promenad i området sedan och det hör tornet ser vi från vårt rumsfönster också. Menara Kuala Lumpur, som det heter, är världens sjunde högsta torn för teve och telefoni.

Vi åkte förbi Petronas Towers, ett av världens högsta tvillingtorn, i taxin tidigare idag, men det verkar vara ännu maffigare på kvällen. Det blir definitivt ett besök dit någon av de kommande dagarna!

När vi kom upp på rummet beställde vi upp ett chokladfondueset från Room Service. Banan, marchmellows, jordgubbar och torkade aprikoser doppade i smält tobleronechoklad var inte helt fel kan vi meddela! :)

Nu har vi krupit till kojs för i morgon skall vi vara på plats vid thailändska ambassaden när den öppnar. Vi ska bara hinna med Shangri-La's legendariska frukost innan. Det känns som att vi kommer rulla ut från hotellet efter 5 dagar här! :)

God natt på er i alla fall, så hörs vi säkert inom kort igen!