måndag 21 oktober 2013

Bali Baby!!!

Vår resa till Bali startade redan i fredags då vi hämtade upp barnen på skolan och sedan åkte vidare till Krabi flygplats. Då det dagen innan hade varit stora förseningar kring färjeförbindelserna så bad vi Roon hämta upp oss i mycket god tid.

Så när vi var incheckade och klara hade vi lite tid att slå ihjäl innan flyget till Bangkok skulle avgå. Men vad för det när man har supersnälla barn? Det är så enkelt att resa då barnen är glada och hjälpsamma.

Väl framme i Bangkok checkade vi in på flygplatshotellet, Amari Don Muang Airport hotel. Det var skönt att kunna gå mellan terminalen och hotellet på någon minut istället för att behöva åka taxi någonstans.

Vi gick ut och käkade en middag på hotellets Sports Bar. Barnen serverades de längsta varmkorvarna de någonsin ätit och mamman kunde, åtminstone för stunden, dämpa sitt köttberoende med en portion revbensspjäll.

Innan läggdags badade vi lite i hotellets pool men det började åska och blixtra så vi avslutade badet i badkaret.

Tidigt nästa morgon bordade vi flighten till Bali. Vi landade vid lunchtid och när hotellets limousineservice släppte av oss vid lobbyn på Sheraton Bali Kuta Resort så fick ett mycket trevligt mottagande av dessa dansande skönheter.

Hotellet ligger precis på Kuta Beach och är mycket trevligt. Servicen är mycket bra, maten i restaurangerna är bra och läget är fantastiskt. Dock blir det lite opersonligt på så här pass stora hotell.

Första dagen på Bali var vi trötta efter flygresan så vi åt lunch på hotellets italienska restaurang och badade i hotellet pool i några timmar. Först på kvällskvisten tog vi oss ner på stranden för att utforska Kuta Beach. Det första som slog oss var att allt var mycket renare och kändes mer västerländskt än i Thailand. Men så här i efterhand beror nog i alla fall den västerländska känslan på att vi hängde bara nere vid beachwalken. Där fanns Starbucks, McDonald's, Hard Rock Café, KFC och även väldigt mycket "riktiga" klädbutiker.
Själva stranden är riktigt fin. Den är hur lång som helst och på eftermiddagen ligger det säkert tusentals surfare och guppar i vattnet i väntan på den perfekta vågen. Vattnet kändes klart och friskt samt var flera grader kallare än i Thailand.

Andra dagen passade vi på att simma lite i havet och det var kul att hoppa bland vågorna.

Solnedgången över hotellets infinitypool går inte att klaga särskilt mycket på!

Sista kvällen i Kuta avslutade på traditionellt Östlinskt vis på Hard Rock Café. Hamburgare, sallad, varmkorv och fajitas beställdes in och törsten i struparna släcktes med Coca Cola för barnen och öl samt någon romdrink för föräldrarna.

Efter måltiden förärades även Rock Shop av ett besök där det shoppades diverse souvenirer. Därefter tog pappan med sig de två stora barnen på en tur med häst och vagn runt i Kuta. Då fick vi se andra gator och andra delar av Kuta, som består av ändlösa mängder av barer, restauranger, hotell och små turistbutiker.

I morse åt vi hotellets frukost för första gången. Då den inte ingick i rumspriset så gick på ett café i går men idag slog vi alltså på stort. Det känns så i alla fall när man betalar närmare 600 kr för en frulle för familjen då vi senaste två månaderna ätit middagar allihopa för runt 70-80 spänn.

Men gott var det i alla fall! Barnen blandade chokladmunkar med yoghurt och sushi!

Pappan förundrades över utbudet av glass som serverades och självklart tog han en kula till sin Belgiska våffla med choklad- och passionsfruktssås!

Nu har vi precis kommit fram till Ubud, Balis kulturella centrum, som ligger någon mil inåt landet. Här bor vi en natt i en villa på Ubud Green Resort innan vi i morgon åker vidare till Lovina Beach.

Vi återkommer senare med nya äventyr!