torsdag 24 oktober 2013

Lovina, The Lovina och Lovina Beach

Nu har vi trimmat modemet så att vi kan ladda upp lite bilder från systemkameran. Men det tog bra många timmar så vi kör nog med mobilerna fortsättningsvis när vi bloggar härifrån Lovina.

I alla fall, vi börjar med några badbilder från Kuta Beach och Sheraton Bali Resort. Det var en magisk utsikt med infinitypoolen som övergick i havet.

Vi gillade att simma ut till poolkanten för att titta ut över stranden och se surfarna ge sig i kast med vågorna.

Sista kvällen i Kuta Beach åkte pappan och de två stora på sightseeing med häst och vagn.

Här slänger vi in en bild från restaurangen på Ubud Green Resort. Det var faktiskt lite skönt att inte ha pool för en gångs skull och att inte bo på stranden, vi kommer att ha badmöjligheter varje dag under de kommande 4 månaderna ändå.

På vägen mellan Ubud och Lovina stannade vi som sagt vid sjön Berutan, en vulkansjö på drygt 1000 meters höjd.

Vi besökte templet Pura Ulun Danu, mest för att se oss omkring och att sträcka lite på benen.

Men det var gudomligt vackert och vi fick några fina bilder.

Vår chaufför, Candra, följde med oss in och agerade fotograf.

Efter lunch var vi i alla fall framme i Lovina Beach och kunde checka in på den nyöppnade resorten, the Lovina. Vi blev uppgraderade till en Platinum Mountain View Suite, där vi ryms bra allihopa och till och med har en liten plaskpool på uteplatsen.

Precis utanför vår suite har vi en lite mindre pool som vi i stort sett haft för oss själva sedan vi kom. Den är varm och skön och Nellie & Elliot övar snorkling varje dag så det är redo när det väl är dags på riktigt.

I går var det alltså Lovinas 1-årsdag vilken vi uppmärksammade på ett lite annorlunda sätt. Då vi döpt de andra barnen hemma i Sveriga ville vi även göra något speciellt med vår minsta lilla prinsessa. Vi köpte traditionella balinesiska kläder till hela familjen och åkte till ett tempel inne i den forna balinesiska huvudstaden, Singaraja.

Vår chaufför/guide/fotograf instruerade oss hur vi skulle göra för att välsigna Lovina och resten av familjen med att be, dels utanför templet och så småningom även inne i detsamma.

Då vår speciella dag sammanföll med en av de största högtiderna här på Bali, Galungan, var det väldigt mycket finklädda hinduer som bad tillsammans i templet.

Först så skulle man tvätta händerna i den rökelse som man hade med sig i sin offergåva. Sedan bad man tre gånger med händerna framför ansiktet varav de två sista gångerna hade man blomblad mellan fingrarna som skulle symbolisera de tre gudarna, Brahma, Shiva och Vishnu. Blommorna skulle sedan sättas bakom öronen eller i mössan.

Därefter fick man heligt vatten stänkt på sig av prästerna samt att man tre gånger skulle dricka från detta vatten. Man skulle därefter sätta ytterligare vatten på huvudet och sedan tvätta sig i ansiktet innan man fick ta emot ris av prästen som skulle fästas i pannan, bakom öronen och i halsen.

Sedan fortsatte vi att fira vår busiga ettåring med tårta på hotellrummet. Hon fick äta själv och precis så mycket hon ville.

Tyvärr fick hon feber senare på kvällen vilket medförde att vi ställde in morgonens delfinsafari. Vi får ta den vid ett senare tillfälle. I morgon ska vi åka och snorkla utanför ön Menjangan, som av många framställs som en av de bästa dyk och snorkelplatserna i världen.

Men mer om det senare. Nu ska vi ta oss ett bad! Ajöss!