onsdag 23 oktober 2013

Ubud

På morgonen efter vår sanslösa frukost på Sheraton satte vi oss i hotellets minibuss och åkte vidare till byn Ubud. Ubud är Balis kulturella centrum och det märktes tydligt när vi närmades oss byn, affärerna och shopperna var fyllda med tavlor, konstverk och träskulpturer till skillnad från Kutas t-shirts med öl logotyper, solglasögon och flip-flops.

Vi hade bokat en natt på Ubud Green Resort, och det må hända att det tog ett tag för chauffören att hitta, men vilket underbart ställe att bo på!

Personalen var helt underbar! Det brukar personalen i på finare hotell i Asien vara, men det här var ändå något ut över det vanliga. De var genuint härliga, trevliga och ytterst hjälpsamma vilket vi märkte redan när vi serverades vår välkomstdrink vid incheckningen.

Ubud ligger inte vid havet utan en bit in på ön. Vårt hotel låg på en höjd och från restaurangen hade vi en fantastisk utsikt över risodlingar och regnskog.

Här poserar barnen framför en liten offerplats som fanns precis utanför vår villa.

Nellie är som ni vet supersocial och hon fick sin vana trogen en liten kompis direkt. Den här lilla flickan och hennes familj var från England men bosatt på Bali och vi fick många bra tips om Bali från dem.

På kvällen gjorde vi så att barnen fick beställa Room Service till villan där de låg i sina sängar och såg film medan vi vuxna tog med oss Lovina och åt middag på restaurangen. Barnen tog varsin hamburgare med pommes frites och Coca Cola och de blev serverade i sina sängar. Det är så fantastiskt att de, eller i alla fall Elliot, har lärt sig att förstå engelska så pass bra att de kan kommunicera med hotellpersonalen på egen hand.

Pappan provade på en riktigt god Nasi Goreng och för första gången på länge delade vi en flaska vin på restaurang. Personalen turades om att bära omkring på och att skoja med Lovina så vi fick oss en middag på tu man hand!

Efter ytterligare en underbar hotellfrukost var det åter dags att lasta in hela familjen Östlin i en av hotellets minivans. Nu skulle resan gå över bergen och upp till Lovina på norra delen av Bali. Bilturen tog närmare tre timmar och det var ett underbart landskap vi fick bevittna. Höga berg med risterasser, sjöar, tempel och de slingrigaste serpentinvägar vi någonsin stött på. Vi stannade vid en sjö där vi gick in i ett tempel. Det var sagolikt vackert med templet i vattnet och de dimhöljda bergen i bakgrunden. Vi tog massor med bilder men det tar för lång tid att ladda upp från datorn så vi får återkomma med dem.

På vägen ner för bergen blev tyvärr lilla Lovina åksjuk så hon kräktes ner både sig själv och sin pappa. Vi fick ta en snabbdusch vid vägkanten under medhavda, iskalla, vattenflaskor och snabbt byta om till rena kläder.

Då resan tog längre tid än förväntat stannade vi även för lunch på en lokal restaurang, eller warung som de kallas, i staden Singaraja, ca en halvtimme från Lovina.

Maten var kokt ris med olika tillbehör som lagats till under dagen och låg och väntade på olika fat. Det fanns fisk, kyckling och grönsaker.

Den gemensamma nämnaren var chili! Det var ruskigt starkt kryddad även om "mat-tanten" undrade om hon inte skulle krydda lite till.

Maten var faktiskt riktigt god och barnen åt bra de med då de valde den minst kryddstarka kycklingen. Men vi kan väl tillägga att vi drack rätt mycket vatten också...

Så småningom kom vi då fram till Lovina Beach och vårt fina hotel, the Lovina.

Vi har det riktigt bra här och har redan bokat ytterligare nätter här, så vi stannar en vecka i Lovina.

På kvällen åt vi på en lokal restaurang inne i Lovina Central som det lilla centrumet heter. Vi passade även på att shoppa Balinesiska kläder inför morgondagens välsignelseceremoni i templet för lilla Lovina som fyller ett år då. Den lilla tanten i butiken fick kämpa för att hitta kläder till oss alla, men hon gjorde ett bra jobb tillslut.

Nu när jag skriver detta är det Lovinas födelsedag och vi har haft en helt underbar dag, bland annat i templet. Vi har dock fotograferat med vår systemkamera under hela dagen så därför kommer inget inlägg på bloggen nu, då det tar för lång tid att ladda upp de stora bilderna. Nu är det ändå sängdags, för i morgon bitti ska vi upp i gryningen och åka på delfinsafari!